søndag 26. september 2010

En strukturell reformasjon - det var godt å få sagt det

For tiden vikarierer jeg som redaktør i "Norges største kristne månedsmagasin" (som det kaller seg. Ikke vet jeg hvordan et magasin kan være kristent, men kanskje kristelig...) - Agenda 3:16. Det innebærer at jeg har 130 prosent jobb, og med konas 80 prosent, vil jeg nok si at det grenser mot å leve i synd, hva gjelder det som godt er med tanke på å binde ressurser til arbeidsplikter. Å leve kirke med en slik arbeidsmengde hos de voksne i en familie, stjeler verdifullt tid til bare å leve , være til, ha tid til overs osv - kan ikke skjønne annet enn at slikt alltid vil gå utover det viktigste; forholdet til Gud, forholdet til familien, og forholdet til de kristne søsken jeg lever nærmest. Men, takk og pris så er det snart over :-)
Samtidig er det flott å bli av med noe av det jeg har på hjertet. Som i siste lederartikkel, der jeg tar opp tanken om en strukturell reformasjon i kirken. I samme utgave www.agenda316.no deler jeg også inntrykk fra Bedehuskirken i Bryne www.bedehuskirken.no - et spennende fellesskap av organisk menighetsliv, med 18 huskirker med rundt 300 mennesker i alderen 0 til 60 år.
Ny vin i nye sekker, sa Jesus. Jeg tror det handler om struktur nå. I sin nåde har Gud latt Jesus-etterfølgere oppleve mye fornyelse de siste ti-årene. Jeg tror tanken var at denne nye vinen skulle over i nye sekker. Jeg tror også at den åndelige fornyelsen vil stoppe, hvis ikke kirken vender om fra gamle strukturer, hierarkier, og tradisjonalisme.
Men bare Gud vet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar