onsdag 1. april 2015

Hjemmet og byen

Troen lever i verden, men samtidig må troen ha en hjemstavn. Jeg synes situasjonen i dag er mer og mer lik de kristnes vilkår i antikken. De kristne forholdt seg grunnleggende til to livsførsel, to "rom": Byen (gr. Polis) og hjemmet, huset (gr. Oikos). I hjemmet fant de den forankringen som ga ballast til å leve i byen. 

Dette sitatet er fra tidligere biskop Olav Skjevesland, og falt da han åpnet en nasjonal DAWN-konferanse helt på tampen av forrige årtusen. Etter min mening har gyldigheten av utsagnet økt siden da.

Det er Øivind Augland som gjengir sitatet i det norske forordet i boken "Hjem som forandrer verden" av Wolfgang Simson. Augland selv skriver der: I fremtiden bil hjemmet bli basen og byen fokus for den kristne. 

Simson selv skriver i innledningen: Menigheten slik vi kjenner den, forhindrer menigheten slik Gud ønsker den. 

Gud har brukt Simsons bok til å forandre meg og min families liv. For all del - den er ikke en bibel, men den er en stemme som har utfordret og avslørt tradisjonell tenkning i vårt liv og vår sammenheng. Og enda viktigere - den peker på en vei som ligger snublende og befriende nær. Jeg har tidligere på min lille blogg her vandret gjennom Simsons femten tester på veien mot en gjenfødelse av menigheten. I tiden som følger vil jeg forsøke å ta opp noen flere forholdet fra boka.

Boken kan bestilles hos Prokla Media. Trykk her.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar