onsdag 29. mai 2013

Løfte på stolene og stole på løftene

Jeg har en lei tendens til å gjenta meg selv. En av de tingene jeg ikke kan klare å la være å si hvis jeg driver på og løfter stoler, er å begå morsomheten og ordforvekslingen "løfte på stolene" og "stole på løftene".
Noe i den morsomme (synes jeg) ordforvekslingen rører kanskje dypere enn bare det morsomme. Kanskje Jesu disippelflokk bør stole like mye på Guds løfter som vi løfter rundt på stoler i små og store menighetslokaler? Det kunne jo være et sted å starte...
I dag gjorde min datter meg oppmerksom på en liten annonse i en herværende kristelig dagsavis. Hun veit av sånt trigger meg...
Rart å tenke på at for 10 år siden ville en sånn annonse fått meg fjern i blikket, drømmende om et menighetslokale med fine stoler og mye annet morro. I dag får en slik annonse meg til å humre lett... Hva med følgende ordforveksling: "Trenger din menighet å stole på Guds løfte? Ekstra gode tilbud på kvalitetsløfter fra Han selv. Gå inn her"

2 kommentarer:

  1. Haha, morsomt! Og liker linken (altså, Bibelen) :)

    Lenge siden jeg har vært her inne nå, må lese de siste innleggene jeg ikke har fått med meg ennå også...

    Grunnen til at jeg kom på å gå inn her akkurat nå er at jeg driver og leser i en bok (kanskje du har lest den selv- "Ansikt til ansikt med Gud" av Bill Johnson), også kom jeg over et avsnitt som fikk meg til å tenke på deres (Guds, selvfølgelig) menighet og liv...

    For har så tro på generasjonene sammen, og spesielt familien, og synes måten hele familier er sammen på og deler liv i gudstjenestene deres er så flott og viktig og riktig (ikke at jeg har vært der ennå, men har hørt litt og ser jo frukter av det;))! Og ikke minst inntrykket jeg har av hvordan dere lever sammen som familie er sååå inspirerende! Tenkte her om dagen da jeg overnattet hos dine to fantastiske eldste jenter at om alle kristne familier hadde levd sånn som dere, ville vi bla. ikke sett så mange ungdommer som falt bort fra troen... uansett.. Her er avsnittet fra den boken (s. 60):

    "Forkastet igjen, utvidet farao sitt tilbud ved å si: "Dere menn kan dra av sted og tjene Herren" (2. Mos 10, 11). Her blir det tydelig at fienden frykter at hele familier skal tilbe Gud sammen, forenet i sin målsetning. Det er en mektig åndelig enighet som etableres når flere generasjoner forener sine anstrengelser for å ære den eneste sanne Gud. Det bringer også en eksponentiell forløsning av kraft og velsignelse som ikke kan oppnås på noe annen måte. Djevelen vet det også, og det er årsaken til at det virker som om han jobber overtid med å ødelegge familier. Gud selv forklarer hvorfor han skapte mann og kone til ett - det var for at Gud kunne få gudfryktige etterkommere. Enhet avler mer enhet, spesielt når hensikten er å ære Gud."

    Laaang kommentar, så oppsummert: Gud er god, fortsett å leve kirke og vær velsignet! =)

    Hilsen Silje


    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntrende ord, Silje. Fortsatt å oppmuntre familier og mennesker til å leve menighet. Mange går under fordi det går over bekken etter vann...
    Mange mener også mye om Bill Johnsen. Jeg har lest tre av hans bøker, og finner mye godt. Det beste vitnesbyrdet fra hans familie er likevel generasjonene som nettopp står sammen i Guds kraft og tjeneste.

    SvarSlett