søndag 1. april 2012

Tampen brenner - samtalen som aldri fant sted

Til glede for huskirkevenner og forargelse for alle som synes det er plagsomt at noen av oss mener vi har funnet tilbake til en autentisk form for kristent fellesskap, bringer jeg nok et stykke fra Wolfgang Simsons "Hjem som forandrer verden" - intet mindre enn en oppdiktet samtale mellom Jesus og Menigheten, også kalt hans brud på jorden. Samtaleemnet var husmenigheter gjennom tidene:

"Dere husker kanskje at jeg sa, jeg ville bygge min menighet?" sa Jesus. "Og fordi jeg lovet å alltid være med dere til tidenes ende, ville jeg også at kirken skulle være en del av deres hverdagsliv, på steder der dere bor, i husene deres."

Det gikk et sus av forbløffelse gjennom disiplene.

"Åh," sa Pachomius, grunnleggeren av klosterbevegelsen, "det du prøvde å si var at du ville vi skulle være med i munkeordener og munkeceller?"

"Ikke helt," sa Jesus.

"Ecclesiolae in "Ecclesiae? - små kirker innenfor den virkelige store kirken," spurte Luther.

"Nærmere!" sa Kristus, "men ennå ikke helt hva jeg mener."

"Collegia pietatis - fromme grupper som leser Bibelen i folks hjem?" spurte Ferdinand Christian Spener.

"Bønnegrupper, eller i det minste fellesskap av samfunnstypen?" spurte moravianerne i Herrnhut. "Vi kunne kalle dem Gemeinshaften!" la de til.

"Nei, jeg snakker om husmenigheter," svarte Jesus.

"Nå vet vi hva du mener. Bibelgrupper, ikke sang?!"

"Ok, hva med vekkelsesbibelstudiegrupper, eller hva synes du om LEGS, Lekfolks Evangeliske GrupperStudier?" spurte en bevegelse på Fillipinene på 1070-tallet.

I andre halvdel av det 20. århundre ropte mange stemmer på oppmerksomhet, nesten alle på en gang.

"Er det ungdomsgrupper?" spurte de. "Omsorgsgrupper? Søndagsskolegrupper? Smågrupper? Hjemmegrupper? Livsgrupper? Eller kanskje Nytt Liv grupper? Oppfølgingsgrupper? Oppdagelsesgrupper? Disippelgrupper? Embetsgrupper? Oikosgrupper? Serendipitygrupper?"

"Vel, han liker ikke ordet grupper," kom det hjelpsomt fra en eller annen. "La oss prøve med celle!"

"Ok, hva med husceller, da? Eller i det minste hjemceller? Omsorgceller? Livscelle? Eller kanskje enkelt celler?"

Ikke noe svar.

"Alpha! Det han mener er Alpha-grupper!" utbrøt noen. "Han vil like navnet, og vi liker maten og det faktum at det kun er fellesskap for en kort stund. Nettopp hav vårt kortlevde samfunn ser etter."

"Er det BSK?"

"Hva betyr det", spurte Jesus.

"Vel, Bittesmåkirker, så klart," var svaret.

"Jeg forstår ikke det første ordet i det slagordet. Hva er det som er bittelite ved meg?" spurte Jesus.

"Greit, vi vet det! Cellekirke, komplett med assisterende underdivisjonssonepastor, type B evangeliseringstrategi og en lang liste med isbryteremner som garantert setter i gang en samtale!" utbrøt noen.

"Nå vel," sa Jesus, "det jeg egentlig mener er husmenigheter, enkle, usofistikerte husmenigheter. Kirken som møtes i vanlige hjem. Hvorfor er det så vanskelig å forstå dette?"

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Fant bloggen din ganske tilfeldig for en tid tilbake. Vi er (og har vært en stund) i en slags oppstartsfase, med husgruppe, uten at vi helt har greid å formalisere eller komme oss helt i gang eller finne ut hva og hvordan og... Flere går med ønsker og meninger og tanker, men vi er visst litt på forskjellige steded alle sammen. Noen (de fleste) i gruppen jeg tilhører er "innfødte" kristne, fra samme miljø og samme vennegjeng fra før av også, mens noen (meg f.eks) har "kommet til" som voksne... Det innebærer at vi brenner på vidt forskjellige måter, men vi brenner nå for samme sak!! Inspirerende å lese det du skriver,dersom du har andre tips til bøker tar jeg gjerne i mot... Guds fred!
    Vennlig hilsen Liv

    SvarSlett
  2. Hei Liv!
    Takk for hyggelig respons. Det gleder meg at noen følger med. Det gleder meg også å høre at dere arbeider med organisk menighetsliv. Står på, dette er viktig. Jeg har latt meg utfordre og inspirere av flere. Av bøker kan jeg nevne "Kirken kommer hjem. Huskirker før og nu" - skrevet av danskene Jette Vibeke Madsen og Svend Løbner Madsen. Du finner dem via www.huskirke.dk. En annen som har inspirert meg ganske frisk er Sjur Jansen. Han har begått en ganske uhøvla bok om sin egen vandring inn i organisk menighetsliv. Du finner han og boka via bloggen www.byggemennesker.blogspot.com. Sist, men ikke minst må jeg nevne den gamle høvding Edin Løvås, som i 1981 skrev boken HUSMENIGHETEN - et levende nærmiljø. Jeg arbeider med å reprodusere bokmanuset, etter tillatelse fra Edin selv. Hvis du gir meg din epostadresse, skal jeg gjerne sende deg en versjon. Den er rett rundt hjørnet. Epostadressen kan du legge her, eller gå via vårt menighetsnettverks blogg www.dinkirke.no. Lykke til videre. Hører og leser gjerne mer. Har vært innom bloggen din :-)

    SvarSlett
  3. Hei Geir Øystein! Bare har noe jeg oppriktig lurer på.. Har hørt at når det i Bibelen snakkes om hjem så snakkes det blant annet om de romerske hjemmene som ofte samlet opptil 200 mennesker i felles møte"sal"... Har også hørt at det i tillegg til samling i hjemmene (de mindre fellesskapene) var samling i synagogen (større fellesskap), og at begge delene hører hjemme.. det nære livet i hjemmene og kraften i at mange står sammen i tilbedelse... Men har lest svært lite om temaet.. Så ville høre om dette stemmer? ..Er veldig for huskirker selv og har hørt dette på ulike tidspunkt av forskjellige folk som også er for huskirker... så ble litt usikker.. virker som du har lest en del om det, så tenkte jeg kunne høre med deg:)

    Hilsen Silje Breivoll

    SvarSlett
  4. Hei! Og takk for gode boktips, skal på netthandel, ja!! Vi er i "fasen hvor noe må skje men vi vet ikke helt hva som skjer", er veldig spent på retningen videre, og kjenner at det er litt tungt at vi ikke har en klar visjon eller tanke. ennå. For meg som er ganske ny (les gjerne blogginnlegget mitt "Homecoming queen") er det også litt vanskelig at det ikke er en slags leder eller ledelse, blir litt vel mye arbeid på egen hånd... Veldig inspirerende å lese at dere har funnet en god form!! Vil gjerne få lese reproduksjonen din av "husmenigheten", og jeg er følger i bloggen din, så ikke sikkert du blir kvitt meg så lett;-) Mailadressen min er l-ness@online.no

    Tusen takk for en inspirerende blogg, gode boktips og inspirerende menighetsform!

    Vennlig hilsen
    Liv

    SvarSlett
  5. Hei Silje, 120 mennesker var jo samlet 1. pinsedag, så da hadde de nok god plass i dét huset, i alle fall :-) Slike store, velstående hjem fantes nok i floraen av huskirker. Kanskje hadde de en spesiell funksjon, også. Så lenge de kristne hadde anledning gikk de jo også i synagogen. Det var aldri meningen å bryte med røttene sine, men de ble jo kastet ut. "I hjemmene brøt de brødet," indikerer imidlertid hvor alminnelig dette var. Majoriteten av huskirker var i de vanlige hjemmene. Og når andelen kristne i romerriket steg mot 10 prosent, tross til tider stor forfølgelse, var vel etter alt å dømme multipliserende huskirker i alminnelige hjem gjengangere. Samlingene på tempelplassen var nok stor fest - der skulle vi vært :-) Men forfølgelsen gjorde jo slike samlinger umulig etterhvert, og huskirkene står igjen som en fantastisk effektiv form for multipliserende disippelliv. Jeg tror, og erfarer, at det gjelder i dag også. Synspunkter?

    SvarSlett
  6. Hei Liv, velkommen hjem, har lagt en hilsen på din blogg. Takk for gode ord. Følg med,kommenter mm - kanskje jeg blir bedre til å skrive. Sender deg bokmanus om noen dager, når 1. korrektur er klar.

    SvarSlett